Alatura-te echipei noastre FutureJobs
Scris de: Futurejobs, Publicat Vineri, 30 SeptembrieLa noi vei putea gasi job-ul potrivit pentru tine si lucra intr-o atmosfera dinamica dar si placuta alaturi de tineri profesionisti in domeniu
CREEAZA CEL MAI BUN CV
De ce avem tendinta de a fi, înca, din pacate destul de des, superficiali ? Poate ca suntem uneori prea siguri pe noi, poate, poate din comoditate, poate din teama de nou, poate din nestiinta, in fine, mai pot fi multe "poate", dar, indiferent care dintre aceste motive ar fi, mai ales la "început de drum", trebuie sa dovedim ca ceea ce am învatat si cunoastem sunt principalele noastre atu-uri fata de concurentii nostri (potentiali si/sau virtuali) in obtinerea unui job, în vederea angajarii.
Dar, pentru a dovedi angajatorului ca stim foarte bine ceea ce am învatat, trebuie sa cunoastem, printre multe alte lucruri (cum ar fi pregatirea profesionala), si cum sa ne redactam propriul Curriculum Vitae (pe scurt: CV).
Cuvintele curriculum vitae provin din limba latina si înseamna, într-o forma literara, "cursul vietii" sau "o scurta istorie a carierei autorului". Asa cum este cunoscut, de multe ori se apeleaza si este pur si simplu utilizata abrevierea CV - si asta in mai toate statele din lume, nu doar in Romania.
Daca veti auzi pe cineva ca va spune: "Am muncit zile si nopti întregi pentru a-mi redacta un CV care ma face invincibil ! ."; "Daca stii cum sa îti redactezi propriul CV, mai mult ca sigur vei putea sa câstigi o slujba fara un efort prea mare !"; "Redacteaza-ti CV-ul apelând la un specialist ! Plateste-l bine si vei vedea ca succesul îti va fi garantat ! ."; "Asculta-ma pe mine: un CV prezentat ca o banner publicitara îti va creea o imagine unica si de neuitat în fata recrutorului ! ."; "Un CV bine aranjat îti permite sa ascunzi defectele pe care le ai si, în plus, îti confera certitudinea reusitei ! ."; etc., sa fiti foarte circumspecti si, întotdeauna, rezervati ! Pentru ca, fiti convinsi, la rândul sau, echipa de selectie (recrutorul) stie mult mai bine ca dumneavoastra ce trebuie si ce nu trebuie sa apara în cadrul unui dosar de candidatura si, implicit, în cel al unui CV. Dupa cum stie sa "citeasca", foarte repede, "ansamblul" fiecaruia dintre candidati.
In continuare vom arata de ce ne permitem sa apreciem ca enumerarea câtorva dintre cele mai evidente si importante adevaruri referitoare la continutul unui CV va poate facilita pregatirea demersului fiecaruia dintre dumneavoastra catre reusita:
1. Cel mai bun CV nu este nimic altceva decât cel mai bun rezumat al carierei fiecaruia dintre noi;
2. Niciodata un CV nu ne poate asigura obtinerea postului (mult) dorit, ci numai acceptarea prezentarii noastre la interviul (interviurile) pentru angajare;
3. Înscrierea unor neadevaruri în cadrul CV-ului este echivalenta cu amorsarea si detonarea unei grenade (sau chiar bombe !.) care ne va exploda, în plina fata, chiar în ziua interviului;
4. Nu exista retete-miracol pentru un CV. A gasi o slujba buna este rezultanta a 70% investitie personala (si) de energie si a numai 30% transpunere în practica a unor metode de cercetare si cunostinte de specialitate .;
5. . si, totusi, exista doua retete-miracol: . cantitatea de munca investita si cadrul mental al reusitei de care dispune fiecare dintre noi.
si, tot asa cum erorile sunt, adeseori, la fel de edificatoare ca si modelele, încercam sa va oferim, prin abordarea problematicii care urmeaza, posibilitatea de a mai adauga ceva la acumularile fiecaruia dintre dumneavoastra. Pentru ca nu dorim sa va oferim modele, retete, indicatii pretioase etc., ci si o alta maniera (speram, riguroasa) de a va concepe si redacta propriul dumneavoastra CV.
9.1 Cele 10 reguli de aur ale unui CV câstigator
În urma cu 25 - 30 ani, când mobilitatea profesionala era (înca) scazuta si sistemul economic oferea, prin functionarea sa, indiferent de tara si/sau de zona geografica, posibilitatea crearii de noi locuri de munca, un CV putea foarte bine sa se rezume la prezentarea unui "parcurs profesional" al candidatului. Astazi, însa, în conditii pe care nu dorim sa le mai invocam si nici sa le mai (re)explicam, CV-ul a devenit un mijloc de marketing personal foarte complex si complicat (sofisticat). El trebuie sa corespunda unor anumite standarde (foarte exigente) care nu sunt impuse de nici o autoritate superioara, ci de concurenta extrem de (din ce în ce mai) acerba care se manifesta pe piata muncii si a fortei de munca.
Un CV redactat necorespunzator ne poate elimina din "rândurile" concurentei în mai putin timp decât cel necesar lecturarii sale. Iata de ce ne permitem sa apreciem ca relevarea urmatoarelor 10 reguli de aur poate fi de natura sa va încadreze în rândul celor declarati câstigatori (admisi la interviu). Evident, nu avem , nicidecum, pretentia ca aceste reguli sunt exhaustive, "implacabile", vitale etc., ci doar capabile (asa cum experienta o demonstreaza) sa va confere sanse substantial majorante si majorate pentru reusita.
Regula 1: Un CV câstigator trebuie sa fie concis. Apreciem ca este inutil sa va explicam reactia pe care o poate avea cineva pus în situatia de a citi CV-ul unui candidat care si-a povestit, în continutul unei "brosuri" cu minimum 10-12 pagini, întreaga (palpitanta) viata si, mai mult, a adaugat "dosarului" personal 5-6 scrisori de referinta, inclusiv o "succinta" analiza a complexei activitati a domniei sale în domeniul managementului, marketingului, ingineriei genetice, cercetarii-dezvoltarii, skillsurilor si comunicarii interpersoanle si cu un background de nu s-a mai vazut nicaieri în lume etc., plus directiile previzibile ale evolutiei (e drept, extrem de fluctuante) a pietei unor produse si/sau servicii în România si în Europa Centrala si de Est în contextul integrarii în structurile europene si euro-atlantice.(!!!). Daca CV-ul dumneavoastra depaseste doua pagini, este foarte probabil ca el nu va atrage (în sensul dorit si favorabil) atentia. Sa nu uitam ca un CV nu este o autobiografie, ci trebuie sa releve ceea ce am realizat si/sau avem mai bun pe plan profesional si nicidecum eventuale handicapuri (defecte) capabile sa ne elimine a priori. În acelasi context, subliniem faptul ca, în nici un caz, "concis" nu înseamna "lapidar". Un CV care arata ca o fisa personala ce începe cu banalul "CURRICULUM VITAE" nu reuseste, decât foarte rar, sa "supravietuiasca" etapei/etapelor eliminatorii ale unui concurs organizat în vederea ocuparii uni post. În acelasi context absolut defavorabil se încadreaza si situatiile în care CV-ul contine o lunga lista a firmelor si/sau a societatilor prin care am trecut sau cu ai caror oameni am vorbit sau ne-am (si) întâlnit. În fine, dar nu în cele din urma, sobrietatea este o conditie sine qua non a potentialei reusite a unui CV concis. Evitati, în acest sens, "îmbrobodirea" CV-ului pe pagini de culori care de care mai "tipatoare" si care, mai degraba, îl au pe "du-te'ncolo !" si nu pe "vino'ncoace !", cu "elocvente" reprezentari computerizate (ale unor "oameni în actiune", ale unor "ferestre deschise spre viitor", ale unor sticle care includ sulul de hârtie etc.) si/sau care releva, "fara teama de a gresi", ca redactantul "arde" si chiar "moare de nerabdare sa lucreze pentru firma ce reprezinta sansa unica a unei vieti pâna acum nefericite" (!.). Asemenea imagini nu pot constitui decât tot atâtea elocvente exemple a ceea ce specialistii au definit prin "Oscaruri demne de un CV" .
Regula 2: Un CV câstigator trebuie sa îi genereze cititorului (recrutorului) ardenta dorinta de a va întâlni. Atunci când ne uitam la cuprinsul unei carti sau, mai ales, la paginile unui ziar, anumite titluri ne atrag atentia si, astfel, dorim sa le citim prioritar (sau, în unele cazuri, chiar în exclusivitate). Tot asa va trebui sa procedam si noi cu cititorii CV-ului prezentat în dosarul de candidatura. Astfel, cititorul trebuie "determinat" sa aiba reflexe pavloviene în urma lecturarii CV-ului, neavând posibilitatea de a ne cunoaste toate "secretele". Dorinta interlocutorului de a ne întâlni trebuie sa fie din ce în ce mai ampla, mai complexa, mai ardenta !. si, evident, ea trebuie creata de noi, spre exemplu, printr-o formulare de genul: "Cu siguranta ca un interviu îmi va oferi oportunitatea si sansa de a va releva motivatiile, aptitudinile si abilitatile mele .". Nu apelati niciodata la "mila" cititorului prin intermediul unor fraze de tipul: "Daca, prin hazard, ma veti convoca la interviu, voi putea veni sa va vorbesc despre mine .", pentru ca acest gen de candidat nu are nimic particular si/sau special. În "traiectoria" profesionala a unui asemenea "personaj" este greu de crezut ca vom putea întâlni dovezi de vointa, ambitie, "ritm", miscare dinamica etc. De asemenea, nu apelati la formulari de genul: "Eu vreau .", "Eu caut .", "Doar eu pot sa ." etc., întrucât este evident ca, punând pe prim plan (adeseori, ostentativ) "eu"-ul dumneavoastra, acestea risca sa releve spiritul "acaparator", individualist si chiar egoist de care dispuneti. Cititorul CV-ului trebuie sa sesizeze, sa înteleaga si sa fie convins de faptul ca dumneavoastra si numai dumneavoastra sunteti persoana care doreste sa serveasca interesele firmei pentru care aplica (candideaza pentru a ocupa un post) si, în nici un caz, nu vedeti în si prin aceasta o (noua) oportunitate de a parveni ....
Regula 3: Un CV câstigator trebuie sa fie tonic si fortifiant. Aparând, a priori, în fata cititorului, doar ca o simpla "epistola" al carei autor este necunoscut, un CV câstigator "joaca", pentru fiecare dintre noi, un rol de "avocat" si de "ambasador", relevând competente, abilitati, potential, energie creatoare etc. pe care dorim sa le valorificam în cadrul viitorului nostru loc de munca. Daca, însa, spre exemplu, un CV "cere" (insistent, amabil, imperativ etc.) cititorului: "Dati-mi câteva minute din pretiosul Dumneavoastra timp .!", "Ascultati-ma, am ceva important sa va spun !." si altele asemenea, el va avea suficient de putine si reduse sanse de a "razbate" printre alte contracandidaturi. În opozitie cu acest "stil", CV-urile câstigatoare degaja o puternica energie comunicativa, relevând experienta si potentialul aplicantului, rezultatele notabile înregistrate de acesta, precum si punctele sale forte. De asemenea, relevam faptul ca aceste CV-uri sunt optimiste (incluzând, în continutul lor, cuvinte care sugereaza actiune, valorizarea relationalului interpersonal de care dispunem etc.). si, mai presus de orice, CV-urile câstigatoare sunt profund "comerciale" din punct de vedere profesional; ele au ca scop sa vânda cel mai important si pretios bun: pe noi însine!.
Regula 4: Un CV câstigator trebuie sa fie pertinent. Interziceti-va prezentarea informatiilor care nu au nici o legatura cu postul pentru care candidati ! Astfel, nu va va servi la nimic (dimpotriva ! .) sa descrieti firmele si persoanele pentru care, eventual, ati mai lucrat. Toate experientele profesionale precedente este util a fi prezentate (relevate) doar în masura în care au tangenta cu postul pentru care aspirati. Daca, spre exemplu, este vorba despre un post în domeniul comercial, nu ezitati sa includeti în CV-ul dumneavoastra, o rubrica intitulata "Experienta comerciala", rubrica în care sa includeti toate rezultatele dumneavoastra notabile în domeniu. În totala contradictie cu aceasta situatie, unul dintre cele mai daunatoare fapte (si, totusi, înca inconstient de frecvent uzitat) îl constituie acela de a va "plânge" de fostul loc de munca, de "mizeria pe care v-o creau sefii si/sau colegii .", de "incompetenta si lipsa de profesionalism a managerilor din economia româneasca, a politicienilor pusi (nu numai) pe furate.." etc. etc. etc. . Eventual, puteti apela la aceste motive în sprijinul reclamelor publicitare efectuate pentru aparatele de ras "Gillette" si/sau "Schick" (socul vine de la sine !.). Nimeni si nimic nu va va crea o imagine mai defavorabila decât apelarea la acest gen de "tertipuri ieftine", nule si total neavenite ! . Finalmente, daca cititorul îsi va pune întrebarea: "Dar ce vrea, de fapt, autorul acestui CV, sa faca si, practic, pentru ce post candideaza ?!?.", rezultanta (refuzul de a va convoca la interviu) va va fi, indubitabil, defavorabila .
Regula 5: Un CV câstigator trebuie sa prezinte rezultate concrete. CV-ul dumneavoastra este un mijloc ideal pentru a va releva, într-o modalitate dintre cele mai active si comprehensibile, rezultatele pe care le-ati obtinut pâna în prezent. Cu fiecare prilej care vi se iveste în cadrul CV-ului, este recomandabil sa nu ezitati în a da o dimensiune relativa lucrarilor pe care le-ati realizat, facilitând sarcina cititorului de a stabili o "scara" prin intermediul careia sa va comensureze performantele. În acest sens, sa luam exemplul unei tinere candidate care îsi descrie astfel cea mai importanta responsabilitate anterioara:
sef Compartiment "Vânzari"la S.C. "MIRAJ" - S.A.: responsabil cu politica comerciala a firmei, inclusiv cu coordonarea comunicarii publicitare în zona Capitalei, dar si în tara. Bune cunostinte de operare PC - IBM. Am condus un colectiv de 6 persoane.
Apare evident faptul ca aceasta persoana s-a multumit sa descrie, în cadrul propriului CV, modul în care si-a petrecut timpul la firma, "listând" - lapidar si deloc elocvent - sarcinile care i-au revenit. Ea a "trecut" pe lânga ceea ce era cel mai important: relevarea propriilor realizari obtinute în cadrul firmei. Astfel, determinata sa rescrie, în urma unei analize a propriilor realizari, acest "pasaj", tânara candidata a redactat urmatorul text:
sef compartiment "Vânzari" în cadrul S.C. "MIRAJ" - S.A.: am fost numita în acest post pentru a redinamiza activitatea de desfacere a firmei. Am avut ocazia sa recrutez, sa formez, sa conduc si sa motivez o echipa de 6 persoane. Rezultatul l-a constituit cresterea cifrei de afaceri a societatii comerciale cu 17% în cursul primului meu an de activitate.
Evident, nu întotdeauna avem posibilitatea de a exprima valoric realizarile noastre, mai ales când suntem la "început de drum". Dar, absolut întotdeauna, putem oferi interlocutorului un mijloc de a le evalua si/sau aprecia. Spre exemplu, sa presupunem ca ati publicat, deja, o carte referitoare la studii de caz, teste si aplicatii în domeniul managementului resurselor umane. Cum ar trebui sa fie prezentata o asemenea realizare? Puteti scrie: "Autor al unei culegeri de probleme în domeniul managementului resurselor umane" sau: "Autor al unei lucrari de 190 pagini, cu titlul Cum sa comunicam eficient". Toate acestea sunt perfect adevarate, dar nu si suficiente si eficiente pentru evidentierea calitatilor dumneavoastra. Imaginati-va, pentru câteva momente, ce asteapta interlocutorul de la aplicant si veti ajunge, astfel, la situatia în care sa puteti reformula pasajul respectiv în urmatoarea maniera: "Am conceput si realizat, pâna în cele mai mici amanunte, o lucrare aplicativa de specialitate în domeniul managementului resurselor umane, ceea ce permite ameliorarea performantelor recrutorilor de forta de munca (Editura Economica, Bucuresti, 2000, 190 p.)". În mod evident, aceasta versiune este cu mult mai satisfacatoare si relevanta pentru interlocutor. Introducerea este facuta prin intermediul a doua verbe de actiune (a concepe si a realiza) si, în ansamblul sau, textul va confera imaginea unei persoane în care poti avea încredere. Iar faptul ca, "din greseala", ati omis indicarea titlului cartii nu va putea sa genereze decât curiozitatea si, implicit, dorinta cititorului de a va întreba acest lucru cu prilejul interviului (a se vedea continutul Regulii de aur nr. 2).
Regula 6: Un CV câstigator trebuie sa reflecte, în mod cât mai fidel, experienta dumneavoastra profesionala. Indiferent ca este stabila sau "haotica", logica sau "în zig-zag", experienta profesionala a fiecaruia dintre noi trebuie pusa în valoare. În acest sens, spre exemplu, este inutil sa alegeti un CV cronologic daca ati schimbat 12 locuri de munca, dupa cum la fel de inutil este sa alegeti un CV functional în situatia în care ati lucrat numai în domeniul comercial. Pentru ca, asa dupa cum o indica însusi titlul, CV-ul cronologic atrage atentia asupra datelor si a logicii "itinerariului" parcurs de dumneavoastra, în timp ce celalalt tip de CV releva functiile pe care le-ati ocupat de-a lungul timpului (atentie, aceasta în strânsa corelatie cu un obiectiv precis si clar stabilit de dumneavoastra si urmat cu fidelitate pe parcursul carierei profesionale !). Alte doua tipuri de CV le constituie cel pe domeniu de activitate, respectiv cel care "vinde" experienta pe care o avem într-un anumit domeniu (informatica, economie, inginerie, medicina, avocatura etc.) si cel flash (numit si micro-CV), respectiv cel care are înscrise succint, într-o singura pagina, competentele, abilitatile, disponibilitatile si posibilitatile fiecaruia dintre noi.
Regula 7: Un CV câstigator trebuie sa fie coerent si sa urmeze strategia dumneavoastra de cautare a postului dorit. Experienta demonstreaza ca înca suficient de multi cautatori ("vânatori") de locuri de munca îsi redacteaza propriul CV independent de multe aspecte semnificative ale continutului postului de lucru cautat (uneori de ani si ani). În acest sens, elementele pe care le vom înscrie în CV, precum si structura continutului acestuia vor influenta decisiv întrebarile pe care urmeaza sa le primim în cadrul interviului. Daca doriti, spre exemplu, un post în domeniul comercial, CV-ul dumneavoastra trebuie structurat în acest sens, domeniul respectiv constituind "firul rosu" care va "calauzeste de-o viata" (cuvintele nu sunt deloc "mari" sau "din trecut" ! .). Nu ezitati, în acest sens, sa relevati orice experienta avuta în domeniul comercial, insistând asupra realizarilor avute în cadrul si pentru firma (firmele) în care ati lucrat. Daca, însa, ati ocupat mai multe functii distincte, redactati un CV functional la care adaugati scrisori de recomandare concepute în strânsa interdependenta cu postul din domeniul vizat. si, mai presus de orice, evitati sa trimiteti (direct si/sau, mai ales, indirect, prin intermediul unor prieteni, cunostinte etc.) mai multe CV-uri la . una si aceeasi firma! .
Regula 8: Un CV câstigator trebuie sa aiba "relief" (forma facil "palpabila"). Un CV pe care privirea "aluneca" nu va suscita si nu va implica, cu prilejul interviului, decât întrebari "traditionale", fapt realmente dezavantajos pentru aplicant. În schimb, un CV cu "relief", respectiv cel care comporta "asperitati", "puncte denivelate" si "de rascruce", va fi capabil sa stârneasca si sa atraga interesul cititorului si, în consecinta, sa îl determine ca, la interviu, sa va puna întrebarile la care, prin raspunsuri, sa va puteti releva punctele forte si/sau realizarile dumneavoastra deosebite. În acest sens, sa presupunem ca ati lucrat, deja, un an la Bursa de Valori si alte câteva luni la Comisia Nationala de Valori Mobiliare (CNVM). La aceasta experienta se adauga si o bursa de studii si de stagiu practic în strainatate, la Institutul Superior de Gestiune din Paris si, respectiv, la Compania PEUGEOT, bursa de care ati beneficiat în cadrul unui Program finantat de Uniunea Europeana. Iata, asadar, "asperitati" care vor atrage, cu siguranta, atentia cititorului si îl vor determina ca, pe baza unor realizari deosebite ale dumneavoastra, sa va puna întrebari în consecinta cu prilejul interviului.
Regula 9: Un CV câstigator trebuie sa aiba o forma de prezentare impecabila. La întrebarea: "Ce urmariti, pentru început, la un CV ?", suficient de multi intervievati raspund în maniera urmatoare: "Încep prin a pipai hârtia, pentru a sesiza calitatea acesteia. Daca greutatea hârtiei este sub 80 gr, înseamna ca autorul CV-ului are, înca, un a priori negativ, adica pierde din vedere elemente esentiale ! .". Asadar, CV-ul dumneavoastra creeaza o prima impresie asupra a ceea ce sunteti, iar daca aceasta impresie de debut nu va este favorabila, veti avea putine sanse de a reusi. Subliniem, deci, în context, necesitatea acordarii unei importante "vitale": calitatii hârtiei utilizate pentru tehnoredactarea CV-ului; formei si dimensiunii caracterelor alese pentru tehnoredactare; corectitudinii gramaticale a exprimarii (ortografiei); formei de prezentare a continutului (alinierea si delimitarea spatiala a paragrafelor); etc.
Regula 10: Un CV câstigator trebuie sa fie bine "acompaniat" (sa aiba atasate, întotdeauna, scrisori de recomandare extrem de favorabile, precum si copii ale atestatelor de cunoastere a limbilor straine, ale unor diplome, certificate etc. obtinute). Daca scrisoarea (scrisorile) de referinta au un continut "subtire" si/sau defavorabil dumneavoastra, dupa prima lecturare, aveti minimum 99,9% sanse sa fiti eliminat din competitie. si înca un lucru, aparent nu în sarcina dumneavoastra: o scrisoare de recomandare cu greseli ortografice, deficitar conceputa si/sau chiar cu exprimari gramaticale greoaie, eronate etc. va va elimina a priori ! . Dupa cum în orice afacere clientul nu este raspunzator de propriile-i erori, tot asa si o scrisoare de recomandare de o asemenea factura, indiferent de cine va fi semnata, va "proiecta" o "lumina" implacabil defavorabila dumneavoastra. si sa fiti convinsi ca greseala nu apartine semnatarului, ci celui care o accepta ! . În acelasi context, ne permitem sa va sugeram sa evitati acceptarea utilizarii, în continutul scrisorilor de recomandare pe care le solicitati, a unor exprimari în maniera: "X este un talent nedisimulat. Competenta sa profesionala, indubitabil marcata de reusite de exceptie, este de natura sa va confere garantia unei reusite totale. Pentru ca, asa cum firma noastra a constatat (prin rezultate admirabile puse la dispozitia sa de catre X), este evident ca numai si numai prin angajarea unor personalitati de factura lui X productivitatea si, generalmente, eficienta activitatii cresc exponential. Proeminenta si marcanta personalitate a lui X, dublate de ardoarea pasiunii si devotiunii cu care abordeaza culmile reusitei, fac din aceasta minune a contemporaneitatii un idol pe care orice firma cu si de renume si l-ar dori printre salariatii sai ! . !!! .". Asemenea abordari hilare, pantagruelice, absconse (sau sconse ?! .), ridicole, jenante, penibile etc. etc. etc., nu fac decât sa va deserveasca interesele. Ca sa nu mai adaugam faptul ca, daca cineva ar fi o asemenea personalitate de exceptie, nu credem ca vreun patron, manager, director, sef etc. ar fi dispus sa îl cedeze altei firme ! . Adaugam faptul ca si prin banalitate (". X este un real talent! Societatea Dumneavoastra cauta valoarea si competenta ? Angajati-l ! ."), lirism ("Societatea Dumneavoastra este cea mai fascinanta si mai buna din lume ! ."), egocentrism (".Cum, înca nu ati auzit de X ? Multi se bat, pur si simplu sa îl angajeze ! .") etc., o scrisoare de recomandare nu face decât sa anuleze rapid si definitiv sansele candidatului. Iata de ce consideram util sa subliniem si importanta acestor aspecte ale continutului scrisorilor de recomandare care, prin realul profesionalism al elementelor incluse, al formularilor uzitate etc., este de natura sa confere un plus calitativ substantial CV-ului si dosarului de candidatura.
9.2 Rubricile unui CV câstigator
La ce si/sau pentru ce ne serveste un CV ? Multi dintre noi ar fi tentati sa creada ca CV-ul este documentul necesar a fi prezentat numai în situatia depunerii unui dosar de candidatura în vederea ocuparii unui post. În realitate însa, un CV este elaborat pentru a servi cel putin urmatoarelor sase destinatii:
· angajare temporara pe perioada vacantelor;
· prezentarea la agentii (centre) de recrutare, în vederea antrenarii unor viitoare potentiale angajari;
· aide-mémoire (memory-jogger), în situatiile în care completam o aplicatie (application form) de candidatura pentru obtinerea unei burse pentru un ciclu de pregatire tip master si/sau studii aprofundate/ specializate, doctorat etc.;
· prezentarea propriei persoane în scopul propunerii unor viitoare potentiale (oportunitati de) afaceri, consultante etc.;
· elaborarea planului de afaceri, în scopul obtinerii unui credit;
· elaborarea dosarului de candidatura pentru ocuparea unui post scos la concurs.
Iata, asadar, contextul în care, în cele ce urmeaza vom aborda, (speram) cât mai detaliat, fiecare rubrica a unui CV, apelând chiar la prezentarea unor elemente comparative între diferite "stiluri" de conceptie, redactare si prezentare a acestei "carti de vizita" fundamentala pentru acceptarea si favorizarea demersului spre reusita al oricaruia dintre noi.
CURRICULUM VITAE. Este, cu caracter imperativ, necesara mentionarea acestui titlu ? În general, nu. Aceasta, întrucât, asa cum experienta o demonstreaza, unii cititori (si nu numai) de CV-uri sunt, adeseori, agasati de respectiva mentiune. În acest context, date fiind conditiile de utilizare a unui CV si prezentarea continutului sau, exista foarte putine riscuri ca cineva sa se însele asupra naturii documentului în cauza. În mod evident, nu înseamna ca daca cineva înscrie, înca din debut, titlul în cauza, este, a priori, eliminat. Dar, conform uzantelor, este preferabil (chiar recomandabil) sa nu se înscrie, în antetul paginii de debut, titulatura Curriculum Vitae.
Prima "caseta" (rubrica) a unui CV este, frecvent, întâlnita sub denumirea "DATE PERSONALE". Acestea includ (se refera la): numele si prenumele autorului; adresa; numarul postului telefonic; vârsta si/sau data nasterii; nationalitatea si cetatenia; starea civila si situatia familiala; (eventual, functie de solicitari) starea sanatatii; situatia militara; etc.
Numele si prenumele. Acestea trebuie sa figureze în antetul CV-ului. Este recomandabil (atât în sistemul francez, spre exemplu, cât si în cele anglo-saxon si american) ca ordinea sa fie prenume - nume. Spre exemplu, este preferabil sa completati în CV Ioan SINESCU, în loc de SINESCU Ioan. Experienta demonstreaza ca este recomandabil ca initiala prenumelui sa se scrie cu majuscula, restul literelor cu minuscule; în cazul numelui, este recomandabil ca acesta sa fie redactat cu majuscule. Subliniem faptul ca este cel putin "nepoliticos" sa scriem, spre exemplu, numele si prenumele într-o forma abreviata (I. SINESCU sau I. S. SINESCU), întrucât cititorul nu va putea avea nici o "imagine" asupra a ceea ce înseamna "I" sau "I.S.". În situatia în care cel care redacteaza CV-ul are un prenume ce poate fi interpretat ca "mixt" - indiferent de nationalitate - (spre exemplu, Ane, Josh, Claude, Cristopher, Dany, Miquele, Theodor, etc.), este preferabil sa se preceada înscrierea acestuia (ca si a numelui, de altfel) cu literele: Dl., D-na sau D-ra (în limba româna); M., Mme sau M-elle (în limba franceza); Mr., Mrs. sau Ms.(în limba engleza). Subliniem, însa, ca aceste cazuri sunt destul de rare si, drept consecinta, nu au caracter uzual. Daca redactantul CV-ului este de sex feminin, este recomandabil sa se înscrie numele cel mai recent uzitat; spre exemplu, nu serveste nimanui si la nimic sa scrieti Daniela-Oana POPESCU (IONESCU-ROSIIANU). Daca, înainte de casatorie, v-ati numit POPESCU si, de luni sau ani figurati înscrisa în acte IONESCU-ROSIIANU (sau invers), numele dobândit de la nastere nu mai necesita a fi înscris. Daca, însa, ati lucrat, pâna în prezent, sub numele avut înainte de casatorie, acesta va trebui înscris în CV-ul dumneavoastra. si înca un amanunt deloc lipsit de importanta: nu "înfloriti" ("îmbroboditi"), nu "dantelati", nu "îngrosati", nu subliniati etc. numele si prenumele dumneavoastra, deoarece riscati sa lasati o impresie cel putin dubioasa asupra "gusturilor" dumneavoastra. Spre exemplu, este mai oportun sa scrieti, pur-si-simplu, Ioan Sinescu, decât Ioan Sinescu, IOAN SINESCU sau IOAN SINESCU.
Adresa. Indicati adresa dumneavoastra într-o maniera cât mai completa posibil si evitati abrevierile. Precizarea codului postal al strazii, al celui al localitatii, precum si al oficiului postal la care sunteti arondat constituie tot atâtea "semne" de respect suplimentar fata de cititor, îndeosebi prin facilitarea contactarii dumneavoastra prin intermediul unei expeditii postale. Spre exemplu, o adresa completa poate avea urmatoarea structura (configuratie): 521 571 - Str. Cimpoerilor nr. 51, Bl. Bl.8, Sc.A, Et.2, Apt.16, O.P. 15, Sector 1, 7000 Bucuresti, România. Este util sa remarcati faptul ca înscrierea majusculelor si a minusculelor este constant uniforma (spre exemplu, nu scrieti: str. Cimpoerilor Nr. 51, bl.Bl.16, Sc.A,et.2, ap.16, Sect.1, 7000 Bucuresti). De asemenea, în contextul celor mentionate, reamintim ca, în formele de prezentare a CV-ului în limbile franceza si engleza, numarul de referinta al imobilului situat pe strada unde locuiti se înscrie înaintea denumirii strazii, dupa care urmeaza specificarea codului (alfa-)numeric postal si denumirea localitatii, în ordinea si forma redate în exemplele urmatoare: 205, rue Custine, 76013 Paris; 801-F Somerset Street, London SW8 3LH), iar denumirile "strada" si "bulevard", în limba franceza, nu încep cu majuscule (rue des Etrange; bvd. du Lumiere). De asemenea, este recomandabil ca denumirile strazilor si, respectiv, cele ale localitatilor, alaturate codurilor alfa-numerice aferente, sa fie înscrise pe acelasi rând.
Numarul postului telefonic (Telefon, Fax, E-mail etc.). Acesta se va înscrie, la fel ca si adresa, cât mai complet posibil, nelasând interlocutorului "ocazia de neuitat" (!!! .) de a presupune (ghici) si/sau de a se informa asupra codului tarii si localitatii dumneavoastra de resedinta. Spre exemplu, puteti scrie: +40.1. 324.68.33 si nu: (1)324.68.33. Mentionam faptul ca semnul "+" reprezinta simbolizarea accesului codului numeric al tarii din care sunteti apelat la telecomunicatiile internationale. Daca CV-ul dumneavoastra face apel si la adresa profesionala, înseamna ca sunteti "de gasit", pe durata întregii zile, la serviciu, respectiv creati imaginea unui potential angajat aflat mereu în activitate, ceea ce este de natura sa va poata oferi certe avantaje asupra contracandidatilor. În situatia în care nu aveti obligatia (de nici o natura) de a înscrie numarul postului dumneavoastra telefonic profesional în CV, este preferabil sa "actionati" în consecinta si sa nu lasati "hazardului" (si nu numai ! .) ocazia sa fiti deranjat, la fiecare interval de 15-30 minute, de "vânatori de capete" mai mult sau mai putin profesionisti, si, fapt extrem de important, în acest caz, neprecizând numarul postului telefonic profesional, veti conferi CV-ului dumneavoastra o "longevitate" (în sensul "valabilitatii" în timp) semnificativ sporita.